Boeken

Hermans, L. (2009). Lieve inspecteur...observaties in het onderwijs. Soest: www.boekscout.nl


Wie in Nederland in het basisonderwijs werkt en de ogen open houdt, ziet zich dagelijks geplaatst voor dilemma's. Moet ik meer tijd besteden aan kind A of aan kind B? Moet ik moeder X serieus nemen of heeft vader Y gelijk? Moet ik formulieren zorgvuldig invullen of komen die ongelezen bij een ambtenaar in de la? Ouders bestuurders, onderzoekers, media, politici - zij allen hebben vaak een eenvoudig antwoord: je moet het állemaal doen! Geen wonder dat sommige mensen op de werkvloer zich het afvoerputje van de samenleving voelen... Dit boekje geeft van het doodgewone basisonderwijs een beeld waar menigeen verbaasd van zal opkijken.


Radersma, T., Weijden, H. van der. (2013). Overleef de onderwijsinspectie! Handreiking en tips voor basisscholen. Amsterdam: uitgeverij Boom.


Veel scholen ervaren de inspectie niet meer als een deskundige gesprekspartner, zeg maar een 'critical friend', maar meer als een calculerende controle instantie, boekhouders die lijsten afvinken. Hoe zorg je dat zo'n bezoek toch een succes wordt? Dit boek geeft geen negatieve opvatting, maar inzicht in de toezichtkaders waarmee de inspectie werkt.
In hoofdstuk 5 wordt uitgebreid aandacht besteed aan "Testen en toetsen in het basisonderwijs". Zowel in dit hoofdstuk als in hoofdstuk 6 "Nabeschouwing" ontvouwen de auteurs een visie die menig leerkracht als muziek in de oren zal klinken.